آشپزي مدرن آشپزي مدرن .

آشپزي مدرن

معرفي آش محلي كرمانشاه

آش

آش محلي كرمانشاه

طرز تهيه آش ترخينه :

*. قرص ترخينه را حدود ۲ ساعت در آب خيس كنيد. سپس با حبوبات كه از قبل خيس نموده‏ ايد به همراه ۱ ليتر آب روي حرارت قرار دهيد تا حبوبات پخته شود.بعد سبزي را اضافه نموده.

*. پس از چند جوش، نيمي از پياز داغ و سير داغ را اضافه نموده و نمك آش را اندازه كنيد.بعد از آن كه آش جا افتاده شد آن در ظرف كشيده و روي آن را با كشك و نعنا داغ و پياز داغ، تزيين كنيد.

مواد لازم ترخينه دوغ :

مواد لازم

اندازه

مقدار / كالري

بلغور گندم (حليمي)

۱ كيلو

۱۰۰ گرم / ۳۴۰ كالري

ماست (دوغ) ترش پرچرب

۳ كيلو

۱۰۰ گرم / ۱۵۵ كالري

نمك

۲ قاشق‏غذاخوري

۱۰۰ گرم / ۰ كالري

زردچوبه، فلفل سياه

۱ قاشق غذاخوري

۱۰۰ گرم / ۰ كالري

كلاله زعفران پودر نشده

نيم مثقال

۱۰۰ گرم / ۳۲۰ كالري

پونه خشك

۵۰ گرم

۱۰۰ گرم / ۳۰۶ كالريش

روش تهيه ترخينه دوغ :

*. ترخينه يا به گويش اراك (ترخنه) يك نوع آش بلغور مي ‏باشد؛ در قديم روستاهاي ايران در فصل فراواني شير و ماست، ترخينه را درست مي ‏نمودند و براي فصل ‏هاي ديگر انبار مي‏ كردند. ترخينه را شما نيز مي ‏توانيد درست كنيد:

*. بلغور گندم را شسته و با مقداري آب حدود ۶ ساعت خيس كنيد.سپس آب آن را خالي نموده و ماست را كه هم زده و يك دست شده است به آن اضافه كنيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا كاملا پخته شود.در پايان ساعت اول زردچوبه، فلفل، پونه و زعفران را اضافه نماييد.

*. بعد از آن كه مواد به حالت خمير كته مانندي در آمد شعله را خاموش نماييد و اجازه دهيد تا خنك شود.سپس به اندازه يك نارنگي از مواد برداشته و فرم دهيد. بعد آن را فشار داده تا صاف شود و در سيني بچينيد و در جاي خشك قرار دهيد تا آب آن گرفته و خشك شود.

*. مي‏ توان ترخينه ‏ها را در فريزر نگه داشت و نيازي به خشك كردن ندارد.اين قرص‏ ها نبايد بيشتر از يك سال بماند چون طعم و بوي آن تغيير مي ‏كند.ترخينه به گونه‏ هاي مختلفي درست مي‏ شود، مي ‏توان به جاي ماست از آب انار استفاده نمود و به همان صورت خشك كرد.

*. گاهي حبوبات را نيز جداگانه مي ‏پزند و به ترخينه اضافه كرده و خشك مي‏ كنند.ترخينه‏ هاي خشك را بهتر است در يك كيسه پارچه‏ اي و در جاي خشك و خنك نگه‏ داري نماييد تا كپك نزند.مي ‏توان به ترخينه ي گندم مقداري گوجه اضافه نمود تا با آن خشك شود.

انرژي كل : ۱۶۰۰ كيلو كالري

روش تهيه :

*. به نقل از آكاايران : جوي پوست كنده، بلغور و برنج را از شب قبل خيسانده و جو را همراه حبوبات جوانه دار به غير از ماش و عدس (نخود، لوبيا قرمز و لوبياچيتي) با حرارت ملايم مي پزيم تا جوانه ها آسيب نبينند، همزمان ماش، عدس، بلغورجو و برنج را نيز با هم مي پزيم. در اين مرحله حبوبات پخته شده و سبزي ها را مخلوط كرده و يك قاشق چايخوري زردچوبه، نمك و فلفل به آش افزوده و مقداري پيازداغ به آش مي افزاييم آن گاه گوشت پخته شده را كوبيده و به آن ها اضافه مي كنيم و مي گذاريم تا بپزد. سپس مقداري سير و نعناداغ نيز در اين مرحله اضافه مي كنيم.

نكته :

*. هنگامي كه گوشت و آب آن را به آش اضافه مي كنيم بايد مواظب باشيم كه آش ته نگيرد. ضمنا در غذاهاي حاوي جو بهتر است نمك در پايان غذا اضافه شود تا غذا ته نگيرد.

روش تهيه حبوبات جوانه دار :

*. حبوبات را ۲۴ ساعت خيسانده و در اين مدت آب حبوبات را پنج ساعت يك بار عوض مي كنيم تا حبوبات بو نگيرد.بعد از ۲۴ ساعت حبوبات را ميان پارچه اي نخي تميز قرار داده و درون آب كش مي گذاريم و روزي سه تا چهار سبد را زير آب گرفته تا حبوبات خيس بمانند.بعد از سه تا چهار روز حبوبات جوانه دار آماده مي باشند.

نكته :

*. ماش و عدس بعد از ده ساعت درون پارچه قرار مي گيرند.

خواص نعناع :

*. كساني كه كلسترول دارند بعد از غذا و عصرها از دمكرده ي چاي نعنا به مدت دو هفته در ماه بنوشند.دمكرده نعنا غلظت خون را طبيعي ميكند.جهت درمان درد گوش آب نعنا را با عسل مخلوط كرده، پنبه اي را به آن آغشته كرده، در آن بگذاريد.

*. براي درد قلب و خفقان، نعنا را با پرسياوشان جوشانده، صبح و عصر ميل شود.هنگام تهيه ترشي براي اين كه آن ترشي براي اعصاب زيان آور نباشد، داخل آن نعنا بريزيد.


برچسب: ترخينه چيست، خواص ترخينه، روش تهيه ي ترخينه، طرز پخت آش، مواد لازم ترخينه دوغ، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۶:۳۴:۱۹ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :